Print Page | Contact Us | Your Cart | Sign In | Register
Industry and Business of News
Share |

INDUSTRY NEWS • Sept. 14, 2017

Judge approves sale of Alaska's largest newspaper 

A federal bankruptcy judge on Monday, Sept. 12, approved the sale of Alaska’s largest newspaper for $1 million, saving the paper from folding. Judge Gary Spraker made his decision after hearing hours of testimony over the financial liabilities of the Alaska Dispatch News. In approving the sale, Spraker said it was the best option available — better than liquidation — despite his concerns over the fast pace of the process. The new owner of the Anchorage newspaper is the Binkley Co., a family owned firm in Fairbanks. Ryan Binkley and Alaska Media's Jason Evans are currently co-publishers of the newspaper and intend to keep it going.

Read more: https://www.washingtonpost.com/business/judge-approves-sale-of-alaskas-largest-newspaper/2017/09/11/1fcc4d8c-975f-11e7-af6a-6555caaeb8dc_story.html?utm_term=.5055d72f882d

TV correspondents face danger they told others to avoid 

It's a paradox of hurricane coverage: people on television spend days warning the public to get out of harm's way, then station their correspondents squarely in the middle of howling wind and rain and hope they don't get hurt. That was the case throughout Sunday's gripping coverage of Hurricane Irma's assault on Florida. Journalists were the shock troops allowing the nation to experience the storm from the comfort of their living rooms. Networks all brought their top teams in on the weekend for special coverage, non-stop on the newschannels. Network executives were one flying projectile away from a tragedy that would have them facing hard questions about whether they were placing a quest for exciting TV and ratings above common sense and public safety.

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/09/11/us/ap-us-hurricane-irma-media.html?mcubz=0&_r=0

Fox News host Eric Bolling out; had been under suspension 

Fox News Channel said Friday, Sept. 8, it has parted ways with host Eric Bolling, who had been suspended last month following allegations that he sent lewd photos to female co-workers. Fox is also cancelling the program Bolling hosted, "The Specialists." Meanwhile, Fox Business Network is reinstating Charles Payne, a host who had been suspended while the network had investigated charges of sexual misconduct. Bolling had been working at Fox for 10 years and had been considered a rising star, one of its more vociferous supporters of President Donald Trump. He had the lead role on "The Specialists," which aired at 5 p.m. ET.

Read more: https://www.usnews.com/news/business/articles/2017-09-08/fox-news-host-eric-bolling-out-had-been-under-suspension

Company seeks $4M arbitration award from Charleston paper 

A media company has asked a federal court to order the Charleston newspaper to pay almost $4 million after an arbitrator upheld its claims under their partnership to operate two newspapers in West Virginia's capital. MediaNews Group, which owned the Daily Mail, says the Daily Gazette Co. failed to pay $495,000 in past management fees, $1.8 million in future fees through 2024 and $1.5 million from selling the Daily Mail's internet locator, dailymail.com, to a British paper. The Gazette Co., which in 2015 combined the newspapers into the Charleston Gazette-Mail, said it had the right to sell the website to pay down debts and Denver-based MediaNews didn't earn fees. Arbitrator Edward McDevitt rejected those defenses, awarding MediaNews $3.795 million. The newspaper's lawyer is asking the court to vacate the arbitration.

Read more: http://www.herald-dispatch.com/ap/ap_region/company-seeks-m-arbitration-award-from-charleston-paper/article_4591460a-88a1-52c2-b026-b4f8cdd7a0fd.html

Longtime Vanity Fair editor Graydon Carter leaving magazine 

Vanity Fair says its longtime editor Graydon Carter is leaving the magazine at the end of the year after 25 years at the helm. Carter became editor of the magazine, known for its coverage of celebrities, Hollywood, media and politics, in 1992. It's famous for its star-studded annual Oscars party. Vanity Fair spokeswoman Beth Kseniak did not immediately answer questions Thursday about who would replace him. Carter says in a statement that he is "eager to try out this 'third act' thing" but did not specify his plans for the future.

Carter, a well-known figure in New York, is a book author, film and theater producer and restaurant owner.

Read more: https://www.washingtonpost.com/entertainment/celebrities/longtime-vanity-fair-editor-graydon-carter-leaving-magazine/2017/09/07/eb64048e-93eb-11e7-8482-8dc9a7af29f9_story.html?utm_term=.80b74ba1d661

Israel PM bars Al-Jazeera journalist from free press seminar 

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has personally intervened to bar an Al-Jazeera journalist from a government conference on press freedoms that uses the pan-Arab broadcaster as a case study. Bureau chief Walid Omary's exclusion from attending a seminar titled "Limits of free expression: the dilemma between national security and freedom of the press — Al Jazeera as a case study," comes a month after Netanyahu threatened to shut the Qatar-based outlet's Israel offices. The Government Press Office said Thursday that the prime minister is still pushing to strip Al-Jazeera reporters of their credentials and close their offices, but the move faces legal hurdles. Last month the office threatened to revoke an Al-Jazeera reporter's credentials after a 2016 interview surfaced in which he expressed support for Palestinian "resistance."

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/09/07/world/middleeast/ap-ml-israel-al-jazeera.html?mcubz=3

Entertainment series 'Objectified' joins Fox News schedule 

Fox News Channel is making space for entertainment on its schedule. The channel said Wednesday, Sept. 6, the series "Objectified" with host Harvey Levin will debut at 8 p.m. EDT Sunday, Sept. 17. Each episode of "Objectified" will feature Levin interviewing a newsmaker or celebrity, with their valued objects helping to reveal what shaped them.

In the debut hour, Judy Sheindlin, TV's "Judge Judy," discusses the prized keepsakes in her Greenwich, Connecticut, home.

Read more: https://www.washingtonpost.com/national/entertainment-series-objectified-joins-fox-news-schedule/2017/09/06/9d6d1eda-9343-11e7-8482-8dc9a7af29f9_story.html?utm_term=.e0b103de728a

Charge dismissed against arrested West Virginia journalist 

A West Virginia journalist who was arrested after repeatedly questioning U.S. Health and Human Services Secretary Tom Price broke no law and isn’t being charged, a prosecutor said Wednesday, Sept. 6. A joint press release from the independent Public News Service and the Kanawha County prosecutor's office said a review cleared Daniel Ralph Heyman of any lawbreaking. "The State has determined, after a careful review of the facts, that Mr. Heyman's conduct, while it may have been aggressive journalism, was not unlawful and did not violate the law," the joint statement said. The Charleston-based reporter for Public News Service was initially charged with willful disruption of governmental processes at the state Capitol in Charleston during Price’s May 9 visit. Heyman had wanted to ask Price whether domestic violence is a pre-existing condition under the Republican health care proposal.

Read more: http://www.seattletimes.com/nation-world/charge-dismissed-against-arrested-west-virginia-journalist/

Utah media oppose closing former county official's hearing 

Utah journalists are opposing a motion to close a court hearing on the guardianship of incapacitated former Salt Lake County Recorder Gary Ott. Several media organizations filed a motion together to prevent the 3rd District Court hearing from closing Wednesday, Sept. 6. The motion cites questions about the impact of Ott's condition on his elected office. A lawyer for the family previously declined to discuss his medical condition, but court documents say he has "mental incapacity that is not temporary in nature." Ott's appointed attorney Dara Cohen tells the Deseret News that she filed the motion to close the hearing because "private matters will be discussed." Ott's family and his girlfriend Karmen Sanone are embroiled in a legal battle over guardianship of the 66-year-old. Ott resigned from office last month.

Read more: http://www.pressofatlanticcity.com/utah-media-oppose-closing-former-county-official-s-hearing/article_0519b683-a53c-5504-b9af-8c4101a5032c.html

Deal resolves lawsuit over inmate's emails with reporter 

A settlement agreement on Tuesday, Sept. 5, resolves a lawsuit that accused Louisiana prison officials of retaliating against an inmate for exchanging emails with a reporter whose newspaper published a series of stories critical of the state's corrections department. The agreement requires prison officials to rescind a disciplinary action against William Kissinger, restore his trusty status at Louisiana State Penitentiary at Angola and give him a job that pays 16 cents an hour. January's lawsuit said Kissinger was transferred from Angola last year and placed in solitary confinement at another prison after communicating with an Advocate reporter about an alleged "culture of greed and corruption" in Louisiana's prison system. Burl Cain, Angola's longtime warden, resigned in January 2016 following a string of Advocate reports about his private real estate dealings.

Read more: https://www.usnews.com/news/best-states/louisiana/articles/2017-09-05/deal-resolves-lawsuit-over-inmates-emails-with-reporter

Police chief urges newspaper not to publish arrest logs 

A Rhode Island police chief says he has tried to keep crimes out of the local newspaper because it embarrasses people. The Providence Journal reports that Block Island Chief Vincent Carlone was quoted in a column in The Day newspaper in Connecticut as saying he lobbied The Block Island Times to stop publishing information on minor crimes. Carlone backed up his statement Tuesday, Sept. 5, saying the columnist was "trying to make the island look bad." David Collins wrote the column and says the absence of police logs in the newspaper creates a "blind spot" for residents. The editor of The Block Island Times did not respond to requests for comment. Carlone says it's the newspaper's right to publish whatever they please. He says he does send a notification of major crimes.

Inventor kept in custody over journalist's death 

A Danish judge has extended the detention of Peter Madsen, the inventor suspected in the death of a Swedish woman aboard his home-made submarine. In the first public hearing since Madsen was arrested on Aug. 11, the 46-year-old claimed freelance journalist Kim Wall died after she was accidentally hit by a hatch in the submarine's tower, and denied all accusations of sexual assault. Madsen is being held on preliminary charges of manslaughter and indecent handling of a corpse. He told the court he slipped when in the tower and tried to hold the hatch, but it fell down. The journalist, who was on her way up the tower, was hit in the head by the 70-kilogram (155-pound) hatch and bled from an open skull fracture, he said.

Read more: http://abcnews.go.com/International/wireStory/home-made-submarine-inventor-explains-journalists-death-49628797

INDUSTRY NEWS • Sept. 6, 2017

Publisher Tronc acquires Daily News, storied NY tabloid 

Newspaper publisher Tronc has acquired the Daily News, a storied New York tabloid newspaper that won a Pulitzer Prize this year but has been buffeted by the changing media environment. Chicago-based Tronc Inc., the publisher of the Los Angeles Times and the Chicago Tribune, announced the deal Monday night, and the Daily  News posted a story on its website. It was first reported by The New York Times. Tronc CEO Justin Dearborn said acquiring the paper and its popular website would "provide us with another strategic platform for growing our digital business, expanding our reach and broadening our services for advertisers and marketers," and both Tronc and Daily News executives said the company would maintain the quality of the paper's journalism.

Read more: http://www.nydailynews.com/newswires/news/business/publisher-tronc-acquires-daily-news-storied-ny-tabloid-article-1.3469022

Conservative publisher wants nothing more to do with Times 

A company that publishes books by Laura Ingraham, Mark Levin, Ann Coulter and other conservative authors says it wants nothing to do anymore with The New York Times and its best-seller list. Regnery Publishing said on Monday, Sept. 5, it will no longer recognize the Times' accounting of book sales, meaning its writers can no longer claim to be "New York Times best-selling authors." That's a big deal in the book business. Regnery is annoyed that its book "The Big Lie: Exposing the Nazi Roots of the American Left" was only No. 7 on the Times' latest best-sellers list even though another organization that tracks sales ranked it No. 1. Regnery says another of its books, "No Go Zones: How Sharia Law is Coming to a Neighborhood Near You," is also not ranked as highly by the Times as it deserves to be.

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/09/04/us/ap-us-books-publisher-times.html?mcubz=0&_r=0

Court: DirecTV owes $15M to South Carolina in tax dispute 

A court has ruled that pay-television giant DirecTV owes South Carolina nearly $15 million because of the way the company calculates its tax bill in the state. The Post and Courier of Charleston reports the South Carolina Court of Appeals found that DirecTV revised its returns to the Department of Revenue in a way that understated how much money it collected from customers in the state over several years. The decision issued Thursday upholds a lower court ruling from June 2015. Taxes on more than $2 billion in South Carolina subscriber fees are at stake. The California-based company, which was acquired by AT&T in 2015, could pay the money or appeal to the S.C. Supreme Court. A DirecTV spokeswoman says the company is reviewing the court decision.

Philadelphia newspapers to start charging for online access 

The Philadelphia Inquirer and the Philadelphia Daily News will soon begin charging readers for unlimited access to their website Philly.com. Philadelphia Media Network says the newpricing will go into effect Tuesday. The company says those who subscribe will also receive current and archival digital replicas of the newspapers. Readers who don't subscribe to the digital service will be able to view up to 10 articles every 30 days. The company joins a number of newsorganizations, large and small, that charge for digital content.

Boone buys 2 daily newspapers in Kentucky 

The Harlan Daily Enterprise and the Middlesboro Daily News in eastern Kentucky have been purchased by Boone Newspapers Inc. The papers, along with the Claiborne Progress, a weekly newspaper in Tazewell, Tennessee, were sold by Civitas Media of Davidson, North Carolina. The purchases were finalized Aug. 31, the Harlan Daily nterprise reported.  Terms of the sales were not disclosed. Bill Sharp will remain as publisher of Harlan, Middlesboro and Tazewell. He was named to the position last November. Sharp says he is looking forward "to a great future with people who care about community news and the local newspaper." Boone, which has offices in Tuscaloosa, Alabama and Natchez, Mississippi, owns and manages 75 papers, including three other Kentucky dailies: The State Journal in Frankfort, The Advocate-Messenger in Danville and The Winchester Sun.

Kansas secretary of state writing regular Breitbart columns 

Kansas Secretary of State Kris Kobach is writing regular columns for the conservative Breitbart News website. The Kansas City Star reports that Kobach wrote his first column for the website in June and it tied refugees to terrorism. Kobach is a conservative Republican serving as vice chairman of President Donald Trump's commission on election fraud. He is nationally known for advocating tough policies against illegal immigration. Kobach also is a candidate for governor next year. Breitbart's executive chairman is former Trump chief strategist Steve Bannon. Kobach has said he had regular contact with Bannon at the White House. Kobach said Breitbart approached him and said the site appeals to a broad spectrum of conservatives. He disputed claims that the site caters to white nationalists.

New research shows AP is bedrock of journalism on Facebook

New research reveals that the biggest provider of stories by far on the world’s biggest social media platform is the world’s oldest news agency, Associated Press. A study by news analytics company NewsWhip found that the AP – set up in 1846 by a group of New York dailies to provide coverage of the Mexican-American War – is generating almost 35m engagements a month on Facebook, a fact disguised by the agency’s comparative anonymity, masked by the brands of its members and clients in the news industry. This huge number of engagements (likes, comments etc) can’t be matched by any single news publisher, even the phenomenal Mail Online, which currently leads the chasing pack with 27m interactions. The AP’s most popular content is its breaking news, its political coverage, and its celebrity and “odd” stories.

Read more: http://www.thedrum.com/opinion/2017/08/31/how-171-year-old-news-agency-the-hidden-mainstay-news-facebook

Charleston Gazette-Mail plans online-only Monday edition 

The Charleston Gazette-Mail will stop publishing a Monday print edition in a cost-cutting move. The newspaper , which won a Pulitzer Prize for investigative reporting earlier this year, says that starting Oct. 2, its Monday edition will be available on its website, along with its app and electronic edition that shows print pages in a digital format. Charleston Newspapers President Trip Shumate says "we're trying to make moves that cut costs and continue to allow us to produce a quality product."

Customers' home delivery rates will remain unchanged. The Charleston Gazette and Charleston Daily Mail combined newsrooms in 2015.

Read more: https://www.usnews.com/news/best-states/west-virginia/articles/2017-08-31/charleston-gazette-mail-plans-online-only-monday-edition

Trump mixes up blonde Finnish journalists

It appeared to be a case of all blondes look alike for President Donald Trump, at least during a White House news conference with Finnish President Sauli Niinisto. Trump at one point turned to Niinisto and encouraged him to choose another journalist to ask a question. But Trump seemed puzzled by Niinisto's choice during the Monday press conference. "Again?" Trump asked. "You're going to give her the same one?" Trump apparently thought Niinisto had called on the same woman he had called on earlier during the news conference. Niinisto explained that the person he picked is "not the same lady" and that both women "are sitting side by side."

Trump's mix-up prompted someone in the audience to remark, "We have a lot of blonde women in Finland."

 US regulators warn Alaska church using illegal broadcast 

The Federal Communications Commission has warned an Anchorage church that it can no longer broadcast on a radio station without a license. The FCC officially warned the

Anchorage Baptist Temple on Monday, Aug. 28, after making a trip to the church this summer, KTUU-TV reported. Tom Steigleman, general manager for nonprofit Christian Broadcasting Inc., which has offices at the church, said the broadcast has been silent for a month or more following the FCC's visit. Anchorage Baptist Temple began broadcasting on 99.9 FM years ago as a way to play Christmas music with its lights display, Steigleman said. The broadcast carried into the holiday off-season, when church announcements would play on a loop. The signal had barely reached across the street, he said.

Read more: https://www.usnews.com/news/best-states/alaska/articles/2017-08-31/us-regulators-warn-alaska-church-using-illegal-broadcast

Professors get $300,000 grant for digital fake-news detector 

Two Penn State professors have received $300,000 from the National Science Foundation to develop technology that will enable digital devices to weed out fake news. The university says information sciences and technology professor Dongwon Lee and communications professor S. Shyam Sundar are working on the project. Lee says fake news "has been around for decades" but has been "exacerbated" on the internet and social media platforms. The professors plan to investigate "characteristic indicators of fake news" and develop complex formulas that will enable digital devices to recognize those indicators and purge stories that contain them. Sundar has researched the psychology of online news consumption for two decades. The Associated Press and other media outlets have made efforts to point out fake news, such as a recent social media headline claiming Hillary Clinton lost the popular vote.

Sweden, Denmark say Russian fake news a threat 

The defense ministers of Sweden and Denmark say they would boost their military cooperation to counter the threat of Russian military buildup, cyberattacks and false news.

Peter Hultqvist and Claus Hjort Frederiksen said in a joint statement titled "Russian fake news: A danger to our countries" that misinformation from Russia made their nations "increasingly unsafe." They said Thursday, Aug. 31, they would increase hybrid warfare cooperation, but stopped short of giving details. The two ministers from the neighboring Scandinavian countries cited an increased presence of Russian military vessels in the nearby Baltic Sea region, which has also seen several reports of airspace violations by Russian military aircraft.

N. Korea threatens S. Korean reporters over book review 

North Korea on Thursday vowed to execute reporters from two South Korean newspapers, saying they insulted the country's dignity while reviewing and interviewing the British authors of a book about life in the isolated country. Pyongyang's official Korean Central News Agency carried a state court statement expressing anger over the descriptions of North Korean lives as increasingly capitalist. It also objected to the translated title of the South Korean edition as "Capitalist People's Republic of Korea" and the book's cover that replaced the red star in North Korea's official seal with the U.S. dollar mark. North Korea's Central Court also "sentenced to death" the presidents of the newspapers and said the North will "track down to the end and cut off the dirty windpipes" of those responsible for such provocations.

Read more: http://nypost.com/2017/08/31/north-korea-vows-to-execute-reporters-over-bad-book-review/

West Virginia University course to detect 'fake news' 

West Virginia University is offering a new course to provide student consumers with tools for separating media fact from fiction. Noting the phrase "fake news" has been widely heard since last year's presidential election and is now used in commentary by both politicians and journalists, the university's Reed College of Media says the honors seminar tackles the phenomenon head on. It's intended to make students savvier consumers by teaching them to how to access, critically analyze and evaluate news and information across various media platforms. Assistant Professor Bob Britten developed the course.

He says it's not designed to teach students which outlets are necessarily right or wrong, but the tools to systematically analyze and investigate a report's content to determine if it's accurate and supportable through other sources.

Gibson named general manager of 3 Lee newspapers in western Montana 

Longtime Missoula Independent publisher Matt Gibson has been named the general manager of the Missoulian, the Ravalli Republic and the Independent, three news outlets owned by Lee Enterprises. Mike Gulledge, Lee Enterprises publishing vice president and regional publisher of the Missoulian and Billings Gazette, made the announcement during a staff meeting alongside Gibson  Wednesday, Aug. 30. The Missoulian and Ravalli Republic newsrooms will continue to report directly to Gulledge. Gibson will oversee advertising, circulation, production and finance at the Missoula and Hamilton news organizations and will oversee all operations at the Independent. Brad Tyer, Indy editor, will report to Indy general manager Andy Sutcliffe.

Read more: http://missoulian.com/news/local/gibson-named-general-manager-of-three-lee-newspapers-in-western/article_df695630-9950-5028-804d-3ff232d12dab.html

Harvey reporters cast aside role as observers to help 

In the midst of documenting the flooding in Texas, several news reporters have set aside their roles as observers to help people in danger. They've lifted people into boats, connected families through social media, flagged down rescuers and, in one case, coaxed people out of a flooding apartment house while on television. Most news reporters try to stay out of their stories, but say the dire situations they've seen because of Hurricane Harvey and its remnants left them no choice. "I'm a journalist, but I'm also a human being," said David Begnaud, a CBS News reporter who guided residents out of a flooded house in western Houston to a rescue boat in which he'd been riding. Cameras recorded the scene live on the CBSN digital stream.

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/08/30/us/ap-us-harvey-media.html?_r=0

Israel PM slams 'fake news' amid corruption allegations 

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has lashed out at the "fake news industry" over media coverage of investigations into corruption allegations. Addressing a rally of his Likud party supporters Wednesday, Aug. 30, Netanyahu also criticized the weekly protests held outside the attorney general's home demanding he be indicted. Netanyahu struck a similar tone at a rally earlier this month. Police have questioned Netanyahu over allegations he received gifts from Hollywood and business figures. A separate probe is looking into secret talks with the publisher of a major Israeli newspaper in which Netanyahu allegedly requested positive coverage in exchange for reining in a free pro-Netanyahu daily.

Netanyahu denies any wrongdoing and says the allegations are part of a political witch hunt by hostile media.

Fox hires conservative commentator Lahren 

Fox News Channel has hired conservative commentator Tomi Lahren, who has hosted shows on The Blaze and One America News Network along with working for a political action committee supporting President Donald Trump. The network said on Wednesday Aug. 30, A that Lahren will have a "signature role" on a digital product under development and be a commentator on the network's opinion programming. Her primary home will be on Sean Hannity's show, where she was to debut on Wednesday. Lahren, who is 25, has quickly achieved a high profile in the conservative movement following her graduation from the University of Nevada, Las Vegas. She has more than 4 million Facebook followers, and she produces her own videos with commentary on politics and culture.

Joel Osteen blames 'false narrative' for Harvey criticism 

Joel Osteen is defending the decision not to open his Houston megachurch as a shelter during the initial flooding from Harvey in the face of withering criticism on social media. The televangelist maintained on ABC's "Good Morning America" Wednesday, Aug. 30,  that his Lakewood Church was inaccessible due to floodwaters during the early part of the storm. He says the 16,000-seat former basketball arena is prone to flooding and that "the last thing we would do is put people in it right at the beginning." He says the city didn't ask the church to open as a shelter initially. Osteen tells NBC's "Today" show that a "false narrative" on social media was to blame for the backlash. Lakewood Church began taking in Harvey evacuees Tuesday afternoon.

UN rights chief decries Trump's 'demonization' of media 

The U.N. human rights chief has denounced U.S. President Donald Trump's "repeated attacks" on three major American news organizations, saying "demonization" of the press can endanger journalists. Zeid Ra'ad al-Hussein also made his first public comments decrying racist and anti-Semitic cries by far-right groups in Charlottesville, Virginia, calling the events on its streets "an abomination" and "a nightmare." He said he didn't initially respond because there was already a "cacophony of noise" in the United States. Zeid, who is a Jordanian prince, said Trump's repeated criticism of U.S. news outlets such as the New York Times, the Washington Post and CNN was "an incitement for others to attack journalists." "You don't have to stretch the imagination to see then what could happen to journalists," he said.

Parents of US journalist killed in South Sudan 'devastated' 

The Committee to Protect Journalists is calling for an independent investigation into the killing of an American freelance journalist in South Sudan. In a separate statement to The Associated Press, the parents of 26-year-old Christopher Allen say they are devastated and say their son "passionately sought the truth from every perspective."

Allen was shot dead over the weekend in fighting between government forces and rebels. South Sudan's government says there was no indication Allen was a journalist and that he entered the country illegally. The opposition says Allen was embedded with its fighters and was targeted when government troops saw him taking photos.

The Committee to Protect Journalists says it is "deeply troubled" by South Sudan's comments and wants those responsible for Allen's death to be "held to account."

Weather Channel, news networks, go all in on Harvey coverage

The Weather Channel plans to tally at least 188 consecutive live hours on Hurricane Harvey and its aftermath into this weekend — and the network's coverage is not just for people fascinated by eye walls and occluded fronts. TWC has distinguished itself with its coverage of the unfolding humanitarian disaster, with its meteorologists appearing in hip-deep in flood waters like reporters at the general news networks. The network has aired rescues and alerted viewers to the worst of the flooding from the record-shattering tropical system. Traditional news outlets have relied on water-logged correspondents to tell the story of Harvey and its aftermath. Network star power has been in short supply in Texas, with NBC "Nightly News" anchor Lester Holt the biggest name on the scene early.

Read more: https://www.usnews.com/news/entertainment/articles/2017-08-29/the-weather-channel-mobilized-around-the-clock-for-storm

Judge rejects Sarah Palin lawsuit against The New York Times 

A federal judge on Tuesday, Aug. 29, tossed out a defamation lawsuit by Sarah Palin against The New York Times, saying the former Alaska governor failed to show the newspaper knew it was publishing false statements in an editorial before quickly correcting them. The written ruling by Judge Jed Rakoff in Manhattan said the lawsuit seeking unspecified damages "fails on its face to adequately allege actual malice.""What we have here is an editorial, written and rewritten rapidly in order to voice an opinion on an immediate event of importance, in which are included a few factual inaccuracies somewhat pertaining to Mrs. Palin that are very rapidly corrected," the judge said. "Negligence this may be; but defamation of a public figure it plainly is not."

Read more: http://www.foxnews.com/politics/2017/08/29/judge-throws-out-sarah-palins-lawsuit-against-new-york-times.html

Aspen Daily News sold to group led by acting publisher 

Aspen Daily News founder Dave Danforth has sold his 39-year-old newspaper to an investment group that also owns an Aspen television station. The company that purchased the paper on Monday, Paperbag Media, is co-owned by David Cook, who had been the publisher of the Aspen Daily News, along with Spencer McKnight. Paperbag Media also owns the Aspen 82 TV station. Other investors include three brokers with Aspen Snowmass Sotheby's International Realty, a major advertiser. Cook says the investors will have no say in the day-to-day operations or news output. The Aspen Daily News reports (http://bit.ly/2vp4etw ) Danforth and two partners founded the newspaper in July 1978, producing a double-sided 8-by-11-inch publication. The publication acquired a traditional newspaper press in 1984 and added a Sunday edition in 1996.

South Sudan says no hint that dead American was a journalist 

The American journalist shot dead in South Sudan over the weekend had entered the country illegally with rebels, the army said Tuesday, Aug. 29. There was no indication that Christopher Allen, 26, was a journalist, said army spokesman Lul Ruai Koang, who warned that journalists will not be protected if they come with rebels into this East African country's civil war. Allen, a freelance journalist, was killed Saturday in fighting between government and rebel forces near the Ugandan border. His body was handed over by South Sudan's army to the U.S. Embassy on Tuesday.

Read more: http://abcnews.go.com/International/wireStory/south-sudan-hint-dead-american-journalist-49487936

Danes scan home-made submarine for any concealed areas 

Danish police on Tuesday, Aug. 29, scanned a home-made submarine where Swedish journalist Kim Wall was last seen alive, saying they are looking for any possible concealed cavities. The 40-ton, nearly 18 meter-long (60 foot-long) submarine, which sank earlier this month, now stands on land in a remote corner of Copenhagen's harbor where a mobile cargo scanner has been deployed. In Tuesday's statement, police said Swedish colleagues with dogs specially trained to search for corpses in the water were combing the Copenhagen coast looking for clothing and more missing body parts from Swedish journalist Kim Wall. Her naked, headless torso was found Aug. 21. That search is expected to last two days, police said.

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/08/29/world/europe/ap-eu-denmark-journalist.html?_r=0

Trump mixes up blonde Finnish journalists 

It appeared to be a case of all blondes look alike for President Donald Trump, at least during a White House news conference with Finnish President Sauli Niinisto. Trump at one point turned to Niinisto and encouraged him to choose another journalist to ask a question. But Trump seemed puzzled by Niinisto's choice during the Monday press conference. "Again?" Trump asked. "You're going to give her the same one?" Trump apparently thought Niinisto had called on the same woman he had called on earlier during the news conference. Niinisto explained that the person he picked is "not the same lady" and that both women "are sitting side by side."

Trump's mix-up prompted someone in the audience to remark, "We have a lot of blonde women in Finland."

Australian government open to CBS takeover of local network 

Australia's communication's minister said Tuesday, Aug. 29, he did not have a preference for who owned troubled Australian television broadcaster Ten Network, with U.S. giant CBS Corp. making a takeover offer while a bid by local media moguls remains stymied in the Senate. The CBS bid for the network's owner, Ten Network Holdings Ltd., announced on Monday, has yet to be approved by Ten creditors and the Australia's Foreign Investment Review Board, which has to be convinced such takeovers are in the national interest. The sale price will be revealed in a report to creditors this week.

Read more: https://www.nytimes.com/aponline/2017/08/28/world/asia/ap-as-australia-ten-network-cbs.html

INDUSTRY NEWS • Aug. 31, 2017  

Washington Post: Herbst to step down at Newseum, possible building sale

Jeffrey Herbst, president and chief executive of the Newseum, stepped down suddenly as the museum’s board announced a full-blown review of its long-troubled finances.

The review could result in the sale of the landmark building on Pennsylvania Avenue, according to a statement from the Freedom Forum, the creator and primary benefactor of the Newseum.

The Newseum will remain open while the financial review takes place, the statement said. One of Washington’s most popular museums, the Newseum is devoted to free expression and the First Amendment.

The museum moved from Arlington to downtown Washington in 2008. Over the past 20 years, the statement said, the Freedom Forum has provided more than $500 million to build and fund the Newseum.

“Despite these gifts, and the generous support of many individuals, foundations and companies, the Newseum has not been able to become self-sustaining,” it said.

Jan Neuharth, Freedom Forum CEO, said: “It has become obvious that the current model — where the Freedom Forum is the primary funder of the Newseum — cannot continue indefinitely at this level.”

POLITICO: Top newspapers lower paywalls for Harvey coverage

The nation's three most storied newspapers — The New York Times, Washington Post and Wall Street Journal — lowered their paywalls this weekend for coverage of Hurricane Harvey.

The rare, concurrent move by the three titles gave non-subscribers unlimited access to their on-the-ground reporting as Harvey continues to inflict damage along the Texas coastline. It also gives readers access to weather and safety coverage.

"During times when safety may be at risk, access to accurate and up-to-date information is crucial," a spokesperson for the New York Times told POLITICO.

The three newspapers join The Houston Chronicle and other local Texas news outlets in reducing barriers to entry for content in the wake of Harvey.

Village Voice stops print edition, goes digital only

The Village Voice, the famed alternative weekly that's been in print for decades, is going online only. Owner Peter Barbey announced the change.

He says the paper, founded more than 60 years ago, "has been a beacon for progress and a literal voice for thousands of people whose identities, opinions, and ideas might otherwise have been unheard." Barbey says he expects that to continue, with reporting and stories posted on its website.

The Village Voice was the country's first alternative newsweekly, and has won multiple Pulitzer Prizes. It has been celebrated for its arts and culture coverage and its investigations.

Barbey bought the paper in 2015. He's the president and CEO of The Reading Eagle newspaper in Pennsylvania.

New York Times: WSJ editor calls out staff for ‘commentary’ in news stories

Gerard Baker, the editor in chief of The Wall Street Journal, has faced unease and frustration in his newsroom over his stewardship of the newspaper’s coverage of President Trump, which some journalists there say has lacked toughness and verve, according to The New York Times.

Some staff members expressed similar concerns after Mr. Baker, in a series of blunt late-night emails, criticized his staff over their coverage of Mr. Trump’s rally in Phoenix, describing their reporting as overly opinionated.

“Sorry. This is commentary dressed up as news reporting,” Mr. Baker wrote at 12:01 a.m. the next day to a group of Journal reporters and editors, in response to a draft of the rally article that was intended for the newspaper’s final edition.

He added in a follow-up, “Could we please just stick to reporting what he said rather than packaging it in exegesis and selective criticism?”

A copy of Mr. Baker’s emails was reviewed by The New York Times.

Several phrases about Mr. Trump that appeared in the draft of the article reviewed by Mr. Baker were not included in the final version published on the Journal’s website.

Read more: https://www.nytimes.com/2017/08/23/business/media/wall-street-journal-editor-admonishes-reporters-over-trump-coverage.html?mcubz=0&_r=0

Latino coalition: CBS diversity progress is part of new push

Latino leaders meeting with top CBS executives were braced for a confrontation over a protracted scarcity of Latino actors and stories on the network's prime-time shows.

"We said, 'That's it, no more'" in preparing for the encounter, said Alex Nogales of the National Latino Media Coalition.

Instead, the coalition said in a statement it found CBS has made "record commitments" to improved representation of Latinos, which Nogales said has galvanized the group to demand more from other networks.

"We're going to be very militant from here on out. ... The next target is Fox," he said, with a meeting to be requested soon. Letter-writing campaigns and boycotts could be among the tools employed to push broadcasters to act, he said.

Fort Wayne (Indiana) News-Sentinel to cease afternoon newspaper

The News-Sentinel of Fort Wayne, Indiana, has announced it will soon stop publishing its own newspaper editions and convert primarily to an online publication.

The News-Sentinel has been Fort Wayne's afternoon newspaper under a business partnership with the Journal Gazette morning newspaper. The News-Sentinel says it will have designated pages produced by its staffers that will be included within the Journal Gazette's printed editions while focusing more on its digital content. A date for the change wasn't announced.

Fort Wayne Newspapers CEO Mike Christman says The News-Sentinel will reach a wider audience while retaining its independent voice.

The News-Sentinel traces its newspaper roots back more than 180 years. Its staff won the Pulitzer Prize for local reporting for its coverage of severe flooding that hit Fort Wayne in 1982.

Longtime publisher of Fort Dodge, Iowa, newspaper stepping down

The longtime publisher of The Messenger newspaper in Fort Dodge, Iowa, is stepping down.

The Messenger reports that 75-year-old Larry Bushman intends to retire Sept. 30 and is being replaced by Terry Christensen, general manager of the Daily Freeman-Journal, which serves Webster City. Both are owned by Ogden Newspapers, which is based in Wheeling, West Virginia.

Bushman has been The Messenger publisher since 1991.

Christensen has been general manager of the Freeman-Journal since 2010, and his career has included stints with the Lincoln Journal Star and the Omaha World-Herald in Nebraska.

INDUSTRY NEWS • Aug. 24, 2017

The Messenger publisher Rick Welch takes on additional newspapers

Rick Welch, publisher of The Messenger in Madisonville, Kentucky, is adding publisher and general manager duties at the Franklin Favorite newspaper, WFKN radio in Franklin, and the Portland Leader newspaper in Tennessee, to his portfolio.

Welch officially takes over when the current general manager in Franklin and Portland, Jim Goodlad, retires in September.

All of the properties are owned by Paxton Media Group.

Mother of slain journalist urges Trump to fill vacancy

The mother of slain journalist James Foley is urging action on a position that has remained unfilled since President Donald Trump took office.

Rochester, New Hampshire, resident Diane Foley traveled to Washington to speak with hostage recovery and counterterrorism officials. The Portsmouth Herald reports (http://bit.ly/2wnPGcX ) she hopes to persuade officials to fill the special presidential envoy for hostage affairs position.

Saturday is the three-year anniversary of James Foley's 2014 execution by the Islamic State group.

The position was created in 2015. Former U.S. Army military intelligence officer Julia Nesheiwat currently serves as the acting envoy. Diane Foley says reform is still needed in order to ensure more Americans are brought home safely.

Ceppos stepping down at Louisiana State University

Manship School of Mass Communication Dean Jerry Ceppos is stepping down from his position at the end of the 2017-18 academic school year. He has served the position since July 2011.

Before working at the University, Ceppos was dean of the Reynolds School of Journalism at the University of Nevada, Reno.

He is a member of the Accrediting Council for Education in Journalism and mass Communication, and has been chair of the journalism-education committees for the Associated Press Managing Editors and the American Society of News Editors and the president of APME in 2000.

Ceppos said he will likely remain in the Manship School faculty for some time after stepping down as dean.

INDUSTRY NEWS • Aug. 17, 2017

Morris Communications selling newspapers to GateHouse Media

Morris Communications will sell its 11 daily newspapers and other publications in those markets to New Media Investment Group, the parent company of GateHouse Media Inc., the companies announced.

New Media said in a news release it will pay $120 million to purchase Morris Publishing Group, the newspaper division of Georgia-based Morris Communications.

The sale includes The Augusta Chronicle, The Savannah Morning News and The Athens Banner-Herald in Georgia; The Florida Times-Union of Jacksonville and The St. Augustine Record in Florida; the Lubbock Avalanche-Journal and Amarillo Globe News in Texas; the Topeka Capital-Journal in Kansas; the Log Cabin Democrat of Conway, Arkansas; and the Juneau Empire and Peninsula Clarion of Kenai in Alaska.

Family-owned Morris Communications has operated newspapers for more than 70 years.

The deal allows Morris to remain as publisher of The Augusta Chronicle.

GateHouse Media owns more than 130 daily newspapers and other publications in 36 U.S. states. The Morris acquisition will add 79 total publications, including a number of weekly newspapers, plus all related websites and digital operations.

Alabama media firm to acquire west Georgia-based newspaper

An Alabama media company is purchasing a daily newspaper based in west Georgia.

The Valley Times-News reports that a subsidiary of Boone Newspapers Inc. of Tuscaloosa intends to purchase the Times-News from Valley Newspapers Inc. and its owner, Nell Walls.

The publication, based in West Point, Georgia, serves readers in the West Point area and also the Alabama communities of Lanett and Valley.

Boone Newspapers manages newspapers in similar-sized communities in Alabama, Georgia, Kentucky, Louisiana, Tennessee, Texas, Michigan, Mississippi, Minnesota, North Carolina, Ohio and Virginia.

Civitas Media Sells Newspaper Group

Civitas Media, the North Carolina-based company that owns the Times Leader in Wilkes-Barre, has sold a group of three newspapers in Kentucky and Tennessee to Paxton Media Group.

The newspapers include the Grayson County News-Gazette in Leitchfield, Kentucky, the News-Democrat & Leader in Russellville, Kentucky, and the Macon County Times in Lafayette, Tennessee.

The Grayson County News-Gazette has been the county’s source for local news for more than a century and publishes every Wednesday and Saturday.

The News-Democrat & Leader has roots dating back to 1806 and publishes every Tuesday and Friday. The Macon County Times publishes every Thursday.

Newspaper files for bankruptcy protection, gets new owners

The Alaska Dispatch News in Anchorage has announced it is filing for Chapter 11 bankruptcy and is in the process of transitioning to new ownership.

KTVA reports ( http://bit.ly/2vul4FR ) the newspaper's potential buyers might pay as much as $1 million for the paper. Those buyers included four siblings — Ryan Binkley, Wade Binkley, James Binkley and Kai Binkley Sims — as well as Alaska Media LLC, publisher of the Arctic Sounder, The Bristol Bay Times and the Dutch Harbor Fisherman.

A statement from Dispatch News publisher Alice Rogoff called the decision bittersweet. But she expressed pride in the paper's work under her tenure since buying the former Anchorage Daily News in 2014 for $34 million. She renamed the print publication the Alaska Dispatch News.

A number of creditors have filed lawsuits against the Dispatch News, the state's largest newspaper.

Pew Research: Digital News Fact Sheet

In the U.S., roughly nine-in-ten adults (93%) ever get news online (either via mobile or desktop), and the online space has become a host for the digital homes of both legacy news outlets and new, “born on the web” news outlets. Digital advertising revenue across all digital entities (beyond just news) continues to grow, with technology companies playing a large role in the flow of both news and revenue. … While online news includes the digital operations of many so-called “legacy” news organizations (those that originated in print or broadcast), this audience section presents data about digital native news publishers – those originally founded on the web.

Read more: http://www.journalism.org/fact-sheet/digital-news/

White House's Omarosa Manigault jeered during panel talk

White House official Omarosa Manigault-Newman clashed with a veteran news anchor during a panel discussion on policing in black communities held at the largest gathering of black journalists in the country in New Orleans.

The director of communications for the White House Office of Public Liaison was a late addition to a panel at the National Association of Black Journalists convention in New Orleans.

Her conversation with anchor Ed Gordon became testy when he attempted to question Manigault-Newman on President Donald Trump's policies around policing in communities of color. Trump recently said some police officers are too courteous to suspects when arresting them.

The conversation quickly escalated into a tense exchange before Manigault-Newman, a former "Apprentice" contestant, left the stage. Several people in the audience, which included non-journalists, turned their backs in protest during the discussion.

Poynter: Jim Kirk leaving Chicago Sun-Times for Tronc

Jim Kirk, the editor and publisher of the Chicago Sun-Times, is leaving the newspaper to join Tronc, the parent company of longtime Sun-Times competitor the Chicago Tribune.

The news comes just weeks after the Sun-Times was acquired by a group led by businessman Edwin Eisendrath and the Chicago Federation of Labor.

Kirk will be senior vice president of strategic initiatives at Tronc, the digital content and commerce division of Tronc.

CNN fires commentator Jeffrey Lord over Nazi salute tweet

CNN fired conservative commentator Jeffrey Lord after he tweeted a Nazi salute at a critic.

A network spokesperson confirmed that Lord was no longer with the network and said "Nazi salutes are indefensible." The statement came hours after Lord tweeted the Nazi slogan "Sieg Heil!" at the head of a liberal advocacy group, Media Matters for America.

Lord said in a telephone interview that he respected CNN and its journalists, but fundamentally disagreed with the network's decision to fire him. He said his "Sieg Heil!" tweet was not an endorsement of Nazism or fascist tactics, but was meant to mock Media Matters and its use of boycotts of advertisers of conservative voices such as Sean Hannity, which Lord equated with fascism.

UK journalist Alison Smale named new UN communications chief

Secretary-General Antonio Guterres appointed Alison Smale, a veteran foreign correspondent and editor who has reported major stories for nearly 40 years, as the United Nations' new communications chief.

U.N. spokesman Stephane Dujarric announced the 62-year-old British journalist's appointment as undersecretary-general for global communications, succeeding Cristina Gallach of Spain.

"She has a proven track record as reporter, editor and senior leader," Dujarric said.

Smale, who speaks at least four languages fluently, started her journalistic career with United Press International in Germany and then joined The Associated Press in December 1981 in Bonn.

She covered events in the Soviet Union leading to its breakup and was at the Berlin Wall when it fell on Nov. 9, 1989, crossing at Checkpoint Charlie along with the first East Germans.

Smale joined The New York Times in 1998 and became a deputy foreign editor in 2002. Two years later she moved to Paris as managing editor of the International Herald Tribune, and in December 2008 she was named that paper's first female executive editor.

Since August 2013 she has been the Times' chief correspondent for Germany and Central and Eastern Europe, based in Berlin.

INDUSTRY NEWS • Aug. 3, 2017

AP: White House aide's tirade tests editors and producers

A presidential aide's explosion of profanity while talking to a reporter about his new White House colleagues tested newsroom leaders, forcing decisions about whether to use the graphic language or leave much of what he said to the imagination of readers and viewers.

Anthony Scaramucci, the incoming White House communications director, aimed his tirade at then-chief of staff Reince Priebus and chief strategist Steve Bannon. An account of his conversation with Ryan Lizza of The New Yorker was published in graphic detail on the magazine's website, complete with expletives and anatomical references.

Scaramucci used the language in suggesting to Lizza that Priebus had leaked information about him, and that Bannon was more interested in advancing his own agenda than President Donald Trump's.

Following The New Yorker's lead, The New York Times printed all of Scaramucci's words.

The Washington Post similarly published the expletives Scaramucci used in reference to Priebus, but avoided the very graphic descriptor of self-love he used in reference to Bannon.

The AP's rules prohibit use of obscenities, racial epithets or other offensive slurs "unless they are part of a direct quotations and there is a compelling reason for them." Scaramucci's words satisfied the first part of that restriction, but editors concluded there wasn't a compelling reason to use the profanity.

Kevin Shaw named new regional publisher of Dakota Media Group

Kevin Shaw has accepted the position of regional publisher of Schurz Communications' Dakota Media Group, which includes the American News, Farm Forum and Watertown Public Opinion.

He will begin Aug. 14, according to an announcement from Schurz. He will work alongside current Regional Publisher Mark Roby through Roby''s retirement on Sept. 1.

Shaw has worked in a variety of positions at the South Bend Tribune in Indiana.

Wyoming Press Association helps fund journalism department

The journalism department at the University of Wyoming is in a tight spot, but a few members of the Wyoming Press Association stepped up to help fund a couple of courses.

The Wyoming Tribune-Eagle (http://bit.ly/2vfbfM8 ) reported that Robb Hicks, publisher of the Buffalo Bulletin, and Toby Bonner, general manager of the Powell Tribune, jointly paid for the multimedia messaging course. Bonner says it cost $1,750 from each newspaper's budget.

Bob Kennedy, owner of the Cody Enterprise, says he diverted the Bruce M. Kennedy Scholarship to help fund the journalism department. Kennedy says that is worth approximately $1,000-$2,000.

The department, which had six full-time faculty members two years ago, is down to just two.

INDUSTRY NEWS • July 27, 2017

New York Times: Facebook may let publishers charge for articles

Facebook is working on a new tool that could help drive subscriptions to news organizations that publish articles directly on the online service, an effort to improve the fraught relationship between the social giant and media companies, the New York Times reports.

The tool would be added to Facebook’s Instant Articles product, which allows publishers to post news articles that can be read within Facebook rather than on the publisher’s website.

The discussions about the tool are still in the early stages, according to two people familiar with the talks who spoke on the condition of anonymity because the details were not public. But it is possible that Facebook could produce a metered pay wall product similar to those used by some publishers. After reading 10 New York Times articles on Facebook, for instance, a user could be sent to The Times’ subscription sign-up page.

Facebook plans to start a pilot with a small group of publishers using the tool in October and to expand the initiative in 2018 if early results are promising. It was not clear which publishers might participate in the test. The Wall Street Journal reported earlier on the discussions.

Capital Newspapers names John Blais general manager

Capital Newspapers, publisher of the Wisconsin State Journal and The Capital Times, has named John D. Blais general manager.

Blais, a senior media executive with two decades of experience in Chicago and northern Illinois, will oversee day-to-day operations of the company, which provides operational support for the two Madison newspapers and several other daily newspapers and non-daily publications in southern Wisconsin.

Blais co-founded Chronicle Media, which circulates in 14 counties in Illinois, including the Chicago metro area. He previously served as vice president/general manager of Chicago Sun-Times Media Local and director of business development for the Sun-Times.

Capital Newspapers is co-owned by Lee Enterprises, the Davenport, Iowa, company that is responsible for the State Journal, and The Capital Times Co., which publishes The Capital Times.

Globe CEO resigns amid John Henry shake-up

The abrupt departure of Boston Globe CEO Doug Franklin after just seven months on the job — over strategic differences — underscores the financial pressures owner John Henry is under as he looks to rein in costs after the paper’s move from Dorchester to downtown, the Boston Herald reports.

In a goodbye memo to staff yesterday, Franklin said he and Henry “share similar passion and vision for the Globe” but “have our differences how to strategically achieve our financial sustainability.”

The sudden resignation came after an apparent clash over the Globe’s future, particularly how much to invest in its digital subscription platform. Franklin was quoted on his hiring saying “quality storytelling and great journalism tied to the subscription model has promise.”

But Henry appears more geared toward slashing costs, dropping special sections and pushing buyouts, which he has done each of the past three years.

Roby announces retirement as Dakota Media Group publisher

American News/Farm Forum Publisher and Dakota Media Group Regional Publisher Mark S. Roby announced his retirement from the company and newspaper industry, effective Sept. 1. As far as a successor, Roby indicated that work has already begun and he is confident Schurz Communications Inc., parent company of the American News/Farm Forum and the Dakota Media Group, will find a suitable candidate.

INDUSTRY NEWS • July 20, 2017

AP-NORC Poll: Three-quarters in US say they lack influence

Linda Bell, a beekeeper and farmer who makes about $11,000 a year, feels Washington power brokers have no intention of making health care affordable.

"They don't care about people like me," says the Bosque County, Texas, resident.

Three-quarters of Americans agree that people like themselves have too little influence in Washington, rare unanimity across political, economic, racial and geographical lines and including both those who approve and disapprove of President Donald Trump, according to a new poll by The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research.

Majorities also don't have a great deal of confidence in most of the nation's institutions. That's especially true of Congress, which takes the biggest hit, and the presidency.

Even at a time of deepening economic and political divisions, the poll finds widespread agreement that small businesses, poor Americans and workers have too little power in Washington, while lobbyists, big business and rich people have too much.

Group with ex-alderman, unions set to buy Chicago Sun-Times

An investment group led by a former Chicago alderman along with a coalition of labor unions is close to acquiring the Chicago Sun-Times, the group's leader said.

A deal to acquire the newspaper is expected to be completed soon, former Alderman Edwin Eisendrath said.

Eisendrath has declined to disclose terms of the deal and also said he doesn't have permission to reveal all the members of his investment group. "A great group has come together and make sure that a genuine voice with honest and good reporting that connects with working men and women thrives," he said.

One of the investors is the Chicago Federation of Labor, an umbrella group of labor unions. Chicago Federation of Labor secretary-treasurer Bob Reiter said the Sun-Times will retain its independence in reporting on labor unions.

Eisendrath came forward with a bid to buy the Sun-Times after owner Wrapports LLC announced it would enter into discussions with Tronc Inc. — which owns the rival Chicago Tribune, the Los Angeles Times and several other major newspapers — to acquire the paper.

Tampa Bay Lightning owner Jeff Vinik announces investment in Tampa Bay Times

Tampa Bay Lightning owner Jeff Vinik announced that he belongs to a group of local investors who loaned $12 million to help refinance the Times Publishing Co., which owns the Tampa Bay Times.

"I am happy to confirm that I am part of the investor group, FBN Partners, which recently formed to support the Tampa Bay Times," Vinik said in a statement.

"The Times is a critical local institution and a voice for our community. As Tampa Bay continues to grow and emerge as one of the most significant metropolitan areas in the southeast, I believe that it is important to have a strong, locally owned and operated newspaper, with the resources necessary to retain its independent voice and place as one of the nation's best."

Paul Tash, the chairman and CEO of the Times and the Times Publishing Co., announced June 30 that an investor group called FBN Partners took out a mortgage on the buildings and 27 acres of land at the newspaper's printing facilities in central St. Petersburg.

Some investors agreed to be identified, but others wished to remain anonymous.

CBS News announces partnership with BBC

Britain's BBC News is ending a long-running agreement to share reporting and resources with ABC News in the United States and instead will match up with CBS.

CBS News President David Rhodes said the deal with the BBC gives the network access to an organization that is larger and more comprehensive than Sky News, which had been its British partner. He said it does not mean CBS will be looking to cut back on its own staff.

BBC spokeswoman Charlotte Morgan said the British network has worked informally with CBS over the past few years and that the American network matches its current needs well. The BBC thanked ABC for "a long and fruitful partnership."

Canedy named administrator of Pulitzer Prizes

Dana Canedy, a Pulitzer Prize-winning former senior editor at The New York Times, has been named administrator of the Pulitzer Prizes.

The appointment was announced by the Pulitzer Prize Board and by Lee C. Bollinger, president of Columbia University, where the prestigious prizes in journalism, letters, drama and music are administered.

Canedy succeeds Mike Pride, 70, editor emeritus of the Concord (New Hampshire) Monitor, who will retire July 31 after three years as administrator.

Canedy joined The Times in 1996 after eight years of reporting and editing at The Plain Dealer in Cleveland. As a special projects reporter and editor at The Times, she was a lead journalist on “How Race Is Lived in America,” the series that won the 2001 Pulitzer Prize for National Reporting.

Maine's largest media company buys storied newspaper

A family that has owned a Maine newspaper company for more than a century has announced a sale to the owner of the state's largest newsgathering company.

The Costello family has operated the publishing company that owns Augusta, Maine's Sun Journal since the 1890s. The Sun Media Group employs 225 people and includes magazines and weekly newspapers.

Reade Brower's purchase of Sun Media Group under the new SJ Acquisition company will close Aug. 1.

Brower owns MaineToday Media, which includes the Kennebec Journal, the Morning Sentinel and the Portland Press Herald and Maine Sunday Telegram.

INDUSTRY NEWS • July 13, 2017

News outlets seek to negotiate with Google, Facebook on ads

News outlets are seeking permission from Congress for the right to negotiate jointly with Google and Facebook, two companies that dominate online advertising and online news traffic.

The News Media Alliance, which represents nearly 2,000 news organizations, said the two companies' dominance have forced news organizations to "play by their rules on how news and information is displayed, prioritized and monetized."

"These rules have commoditized the news and given rise to fake news, which often cannot be differentiated from real news," the alliance said.

It won't be easy getting a congressional antitrust exemption to negotiate as a group. But the alliance's chief executive, David Chavern, said in an interview that trying is better than doing nothing.

The news industry has been hit with declining print readership and a loss of advertising revenue as it has moved online.

MSNBC 'Morning Joe' hosts fire back at Trump Twitter blasts

"Morning Joe" hosts Joe Scarborough and Mika Brzezinski said that President Donald Trump lied about their December encounter in a tweet and that his "unhealthy obsession" with their program doesn't serve his mental health or the country well.

The two MSNBC personalities postponed a vacation in order to respond to Trump's tweet, which drew wide condemnation a day earlier because he called Brzezinski "crazy" and said she was "bleeding badly from a face-lift" when he saw them at his Florida estate.

"We were heartened to hear a number of Republican lawmakers call out Mr. Trump for his offensive words and can only hope that the women who are closest to him will follow their examples," the hosts said in a co-bylined column posted on The Washington Post's website.

Trump tweets mock video of him beating CNN, sparks criticism

President Donald Trump crowned his weekend rage against the news media with a mock video that shows him pummeling a man in a business suit — his face obscured by the CNN logo — outside a wrestling ring.

It was not immediately clear who produced the brief video, which appears to be a doctored version of Trump's 2007 appearance on World Wrestling Entertainment Inc. The 28-second clip was posted on Trump's official Twitter account Sunday morning, with the message: "#FraudNewsCNN #FNN."

Trump, who has branded the media as the "opposition party" and CNN as "fake news," stayed on the attack later in the day, stating on Twitter that "the dishonest media will NEVER keep us from accomplishing our objectives on behalf of our GREAT AMERICAN PEOPLE!"

Bruce Brown, executive director of the Reporters Committee for Freedom of the Press, condemned the video as a "threat of physical violence against journalists." He said Trump's tweet was "beneath the office of the presidency."

Maine governor suggests he makes up stories to mislead media

Gov. Paul LePage lashed out at the media for reporting he planned to leave the state during a budget impasse, and he suggested he sometimes concocts stories to mislead reporters.

The Republican governor also characterized the state media as "vile," ''inaccurate" and "useless."

"I just love to sit in my office and make up ways so they'll write these stupid stories because they are just so stupid, it's awful," he told WGAN-AM.

Maine media, citing lawmakers, reported recently that LePage might leave the state amid a government shutdown. Republicans including Senate President Michael Thibodeau and Sen. Roger Katz said LePage had told them he planned to leave the state.

Responding to a Freedom of Access Act request, the Senate Republican office produced a voicemail in which the governor is heard telling Katz, "I'm heading out of town for about 10 days and I'd like to speak to you before I leave. So could you give me a call please? Thank you."

A LePage spokesman called the news reports "fake news."

New York Times staff opposes elimination of copy desk

With the imminent elimination of a stand-alone copy desk at The New York Times, copy editors and reporters have sent two strongly worded letters to top management voicing their concerns over the changes to the newsroom’s structure.

Copy editors sent an open letter to Dean Baquet, The Times’s executive editor, and Joe Kahn, the managing editor, challenging the decision to cut staff and eradicate the copy desk, which is responsible for, among other things, catching factual and grammatical errors and ensuring that articles adhere to Times style guidelines.

“We have begun the humiliating process of justifying our continued presence at The New York Times,” the letter from the copy desk began.

Times reporters sent their own letter in support of the copy desk.

Calkins closes on sale of Pennsylvania newspapers to GateHouse Media

Calkins Media completed its sale of the Bucks County Courier Times, The Intelligencer and Burlington County Times newspapers _ all in Pennsylvania _ to GateHouse Media.

Also included in the sale to GateHouse is the Beaver County Times and Ellwood City Ledger newspapers in western Pennsylvania, as well as Calkins Digital.

GateHouse Media publishes 656 community and business publications, including 130 daily newspapers, along with more than 555 affiliated websites in 36 states. GateHouse is one of the largest media companies in the country. GateHouse Media is overseen by New Media Investment Group.

In a separate transaction, Calkins is selling The Uniontown Herald-Standard, the weekly Greene County Messenger and SWC Properties to Ogden Newspapers.

New general manager starts at Burlington (Iowa) Hawk Eye

The Burlington Hawk Eye in southeast Iowa has a new general manager.

The newspaper reports (http://bit.ly/2txvsdg ) Ellis Smith, 33, previously was a digital editor for the Chattanooga Times Free Press, where he first worked as a business and technology reporter.

GateHouse Media acquired the Hawk Eye in December.

New management announced at Nebraska newspapers

There's new management at the North Platte (Nebraska) Telegraph and the Grand Island Independent.

BH Media Group announced that Dee Klein will become publisher of the North Platte Telegraph. She replaces Terrie Baker, who has been named general manager of the Grand Island Independent.

The Telegraph reports (http://bit.ly/2tPPBxL ) Klein is the newspaper's longtime advertising director.

BH Media Group owns both newspapers.

Texas publisher Jeff Smith to retire

After more than four years as publisher of the Weatherford (Texas) Democrat, Jeff Smith announced plans to retire Nov. 3.

“After much consideration, my wife and I have decided it is time for a major change in our lives,” Smith said. “The decision to retire was based on a combination of things, but family played the largest part.”

Veteran newspaper executive named publisher in Indiana

Charles G. Lee, an accomplished newspaper executive, has been appointed publisher and advertising director of The Lebanon Reporter and the Zionsville Times-Sentinel, both in Indiana.

Lee is the former sales director of the Houston Community Newspapers and Media Group, which included 25 local newspapers in suburban Houston. He left the company after it was purchased by Hearst Newspapers a year ago.

Gizmodo Media Group announces 'Very Smart Brothas' partnership

One of the most popular websites for commentary on the black community is joining the media platform that includes online powerhouses Gizmodo, Deadspin and Jezebel.

Gizmodo Media Group announced that Very Smart Brothas will become a vertical of The Root, among the country's most-read online sites for African-American news. Co-founders Damon Young and Panama Jackson also will join the company as writers for TheRoot.com and work on new multimedia projects.

Very Smart Brothas launched as a blog in 2008 focused on black American popular culture and politics and has built a following covering everything from Beyonce to police brutality.

The site attracts an average of 2 million monthly unique visitors. The Root was acquired by Fusion Media Group in 2015 and posted 8.2 million monthly unique visitors in June.

INDUSTRY NEWS • June 29, 2017

CNN accepts resignations of 3 involved in retracted story

CNN accepted the resignations of three journalists involved in a retracted story about a supposed investigation into a pre-inaugural meeting between an associate of President Donald Trump and the head of a Russian investment fund.

The story was posted on the network's website last week, then removed. CNN immediately apologized to Anthony Scaramucci, the Trump transition team member who was reported to be involved in the meeting.

The story's author, Thomas Frank, was among those who resigned, according to a network executive who requested anonymity because the person was not authorized to discuss personnel issues. Also losing their jobs were Eric Lichtblau, an assistant managing editor in CNN's Washington bureau, and Lex Haris, head of the investigations unit.

Poynter: NPR to reorganize around regional hubs

NPR's top news executive announced plans to roll out a regional hub system at a speech for the Public Radio News Directors convention in Miami.

Michael Oreskes, NPR's senior vice president for news and editorial director, told news directors that he envisions, "more than four and less than 12 hubs around the country."

The hubs would be staffed by experienced managers who could help identify regional stories while making it easier for local stations in those regions to share expertise and resources around investigative work and digital content.

Hubs, he said, would better allow NPR and its more than 900 member stations to act in unison. NPR now reaches a digital audience of about 40 million people while local stations combined have about 20 million digital listeners and readers, he said.

Rhett Long named new publisher of Daily Herald

Rhett Long has been appointed as the new publisher of the Daily Herald in Provo, Utah. He formerly was publisher and president of The Spectrum in St. George and Spectrum Media.

Long will replace Bob Williams, who will be retiring at the end of July.

Ogden Newspapers Inc. purchased the Daily Herald in August 2016 from former owner Lee Enterprises.

Commercial Appeal Will Seek New Office In Memphis With Digital Capabilities

The Commercial Appeal is selling the property on Union Avenue it has called home since 1977 and then will search for new office space in Memphis.

Mike Jung, president of the newspaper, told employees that the property will go on the market in two to three weeks.

“We are a Memphis-based organization, and we will remain in Memphis,” Jung said in a later interview. “We look forward to moving into a new, modern building that reflects our digital-forward environment and organization.”

INDUSTRY NEWS • June 15, 2017

Latvian man extradited to US in alleged hacking scheme

A Latvian man has made an initial appearance in U.S. federal court in Minneapolis for his alleged involvement in a hacking scheme that caused internet users to lose millions of dollars. Twenty-eight-year-old Peteris Sahurovs was indicted in 2011 in a "scareware" scheme that targeted the Minneapolis Star Tribune's website. The indictment says Sahurovs and an accomplice created a phony advertising agency and bought ads on startribune.com, then infected computer users who visited the site with malware. The affected computer users were tricked into buying purported antivirus software. The scheme generated more than $2 million. Sahurovs was arrested in Latvia in June 2011 but fled after a Latvian court released him. He was arrested in Poland last fall and extradited to the U.S. The federal defender's office will represent him, but he hasn't yet been assigned an attorney.

Fired Fox executive calls lawsuit against her a 'money grab'

A former financial executive at Fox News Channel says a racial discrimination lawsuit against her is "nothing more than a meritless and reprehensible money grab." Lawyers for Judith Slater, who ran the accounting department at the network but was fired earlier this year when some employees alleged she ran a racially hostile environment, said in court papers filed Monday, June 12, that their client sometimes used humor to lessen pressure at work. Slater said that the main plaintiffs in the case — Tichaona Brown, Tabrese Wright and Monica Douglas — were trying to turn reality upside down by portraying a friendly relationship as hostile. In the original lawsuit, Slater was accused of racial hostility over several years, including discussing her physical fear of black people and mocking the "Black Lives Matter" movement.

Read more: http://www.nydailynews.com/newswires/entertainment/fired-fox-executive-calls-lawsuit-money-grab-article-1.3241034

New Alabama governor hires PR firm to help get message out

Alabama Gov. Kay Ivey's office is hiring an outside firm to do communications and public relations work for Ivey who was suddenly catapulted to the governor's office this spring. Under the contract, the governor's office will use state funds to pay $46,000 to Direct Response, LLC over the next six months. The contract description says the firm will do "communications and public relations support, external affairs development." The Alabama governor's office has its own press office with state-paid several employees who send out news releases and answers reporters' questions. Ivey spokeswoman Eileen Jones in an emailed statement said that Direct Response is needed to "support the ongoing transition to the Ivey Administration on a number of topics."

Read more: http://www.miamiherald.com/news/business/article155474284.html

First Amendment lawyer defending neo-Nazi website publisher

A Las Vegas-based lawyer specializing in free-speech cases is representing the publisher of a leading neo-Nazi website who has been sued for orchestrating an anti-Semitic online trolling campaign against a Montana family. Marc Randazza told The Associated Press June 9 that his law firm is defending The Daily Stormer's founder, Andrew Anglin, against a federal lawsuit that real estate agent Tanya Gersh filed against him in April. "Everybody deserves to have their constitutional rights defended," Randazza said. "Nobody needs the First Amendment to protect Mr. Rogers. That's not what it's there for." Gersh is represented by attorneys from the Alabama-based Southern Poverty Law Center, which tracks hate groups.

Read more: https://www.usnews.com/news/best-states/louisiana/articles/2017-06-09/first-amendment-lawyer-defending-neo-nazi-website-publisher

Trump's social media director receives ethics warning

White House social media director Dan Scavino violated the law when he used an official-looking Twitter account for campaign purposes, the U.S. Office of Special Counsel has concluded, issuing Scavino a letter of admonishment. The agency also warned that if Scavino engages in prohibited political activity again, it will be considered "a willful and knowing violation of the law, which could result in further action." The agency concluded that Scavino, one of Trump's most trusted aides, violated the Hatch Act, which bars most executive branch officials from using their government positions to influence elections.

Read more: https://www.apnews.com/cff2155b0cfa4937a09d80a02eaac85a

Al-Jazeera a target in Gulf confrontation with Qatar

The Arabic news network Al-Jazeera has been thrust into the center of the story as Qatar came under virtual siege by its Gulf neighbors, pressuring it to shut down the channel that has infuriated them with its coverage for 20 years. Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Bahrain and Egypt severed ties with Qatar this week over allegations it supports terrorism and, more specifically, that it uses Al-Jazeera as a mouthpiece to destabilize the region. The Qatar-based network, one of the most widely seen Arabic channels in the world, had long angered Mideast governments, since at its start it was one the few that presented alternative viewpoints. Critics say it has in past years turned to promoting Islamist movements as a tool of Qatar's foreign policy. The region's rulers see many of these movements, including the Muslim Brotherhood, as threats.

Read more: http://www.nydailynews.com/newswires/news/world/al-jazeera-target-gulf-confrontation-qatar-article-1.3234576

Chelsea Manning talks leaks, transition after prison release

Chelsea Manning believed she had a "responsibility to the public" and didn't think she was risking national security when she leaked a trove of classified documents, the soldier said in her first interview since being released from a military prison last month. The 29-year-old formerly known as Bradley Manning said in a pre-taped interview broadcast Friday on ABC's "Good Morning America" that she was prompted to give the 700,000 military and State Department documents to WikiLeaks because of the human toll of the "death, destruction and mayhem" she saw as an Army intelligence analyst in Iraq. She told ABC that she has "accepted responsibility" for her actions. "No one told me to do this. No one directed me to do this. This is me. It's on me," she said.

Read more: http://talkingpointsmemo.com/news/chealsea-manning-release-leaks-transition

Comey's release of Trump memo to newspaper draws criticism

When former FBI Director James Comey revealed June 8 that he orchestrated a disclosure of damaging details about his conversations with President Donald Trump, he demonstrated his savvy use of media and his skills as a Washington operator. He also kicked up a hornet's nest of questions about the legal and ethical implications of the move. Trump's personal lawyer made Comey's secret gambit a central piece of his defense of the president against the fired lawman's testimony. Attorney Marc Kasowitz claimed Comey made "unauthorized disclosures" of privileged communications. He said he would leave it to the "appropriate authorities" to determine whether Comey's plan should be investigated along with the leaks of material that have infuriated Trump. But Comey seemed unconcerned about that prospect when he acknowledged the move Thursday before a throng of cameras and a packed Senate intelligence committee hearing room.

Read more: http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_COMEY_MEDIA?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

Coverage of Comey testimony plays out with partisan spin

The extensive coverage of former FBI Director James Comey's Senate testimony on June 8 gave Americans time to pause and focus on the slowly unfolding story about President Donald Trump and Russian involvement in the presidential campaign. But there was no rest for partisan spinners. Broadcast networks cast aside regular schedules for three or four hours. So did cable news networks, bracketing Comey's first public appearance since being fired by Trump with hours of their own talk. His plain-spoken answers to questions from alternating Democratic and Republican senators offered quotes for each side to latch on to. "Depending on which camp you're in, you could say that Comey totally condemned President Trump today, or you could say the president was exonerated by Comey," commentator Dana Perino said on Fox News Channel. "The thing is, this was just another log on the fire, because America is going to continue to push forward on this."

Read more: http://www.nydailynews.com/newswires/entertainment/coverage-comey-testimony-plays-partisan-spin-article-1.3231832

Gianforte apologizes to reporter for assault before election

Newly elected U.S. Rep. Greg Gianforte of Montana issued an apology letter June 7 and said he plans to donate money to a journalism advocacy organization as part of a settlement agreement with a reporter he is accused of assaulting. In exchange, Guardian reporter Ben Jacobs agreed not to sue Gianforte over the attack, and he will not object to Gianforte entering a "no contest" plea to the misdemeanor assault charge the Republican faces from the May 24 encounter. Jacobs tried to ask Gianforte about the Congressional Budget Office's analysis of the Republican health care bill as Gianforte was preparing for a television interview. Gianforte, according to Jacobs at the time, "body slammed" him to the ground and broke his glasses. Gianforte then told Jacobs to "get the hell out of here," according to an audio recording by Jacobs.

Read more: http://www.starherald.com/news/nation_world/gianforte-apologizes-to-reporter-for-assault-before-election/article_b8ecfe0f-419f-5cb0-8378-47b688ae37dc.html

Advocate for women and girls wins photojournalism award

This year's recipient of an award named for an Associated Press photographer killed in Afghanistan is a photojournalist who captures the quiet dignity of women and girls who have endured cruel practices such as child marriage, genital mutilation and acid attacks. New York-based freelance photographer Stephanie Sinclair will accept the Anja Niedringhaus Courage in Photojournalism Award on June 8 in Washington. "Courage is not only defined by facing risk on the front lines of war but also displaying emotional and intellectual courage required to continue to bear witness to scenes of despair with eloquence and compassion," the panel of industry judges gathered by the International Women's Media Foundation wrote, adding that Sinclair received their unanimous support.

Read more: http://www.kfbb.com/story/35617258/advocate-for-women-and-girls-wins-photojournalism-award

How news networks plan to cover Comey's testimony

With television networks setting aside regular programming to mark the moment Thursday, June 8, former FBI Director James Comey's testimony before Congress on the investigation into Russian meddling in the U.S. presidential election will be hard for most Americans to miss. CNN has already kept a "countdown clock" to the start of Comey's appearance before the Senate intelligence committee on its screen for days. The moment has already drawn comparisons to past congressional appearances that riveted the country, from Watergate to Anita Hill's testimony at Clarence Thomas' Supreme Court confirmation hearing. "This is one of those moments where much of the country may want to stop and watch," said Norah O'Donnell, part of the trio anchoring CBS' live coverage.

Read more: http://www.nydailynews.com/newswires/entertainment/news-networks-plan-cover-comey-testimony-article-1.3229014

Newspaper objects to candidate's use of fake front pages

A Maine newspaper is objecting to the use of its logo on campaign posters modeled after real newspapers, but carrying fake headlines. The Portland Press Herald (http://bit.ly/2sDj6zC ) reports that that its lawyer has sent a cease-and-desist letter to Republican Mary Mayhew, who announced her candidacy for governor Tuesday, June 6. At the campaign kickoff, posters lauding the business climate in Maine were made to look like the front pages of the Portland Press Herald, the Lewiston Sun Journal and the Bangor Daily News. The Press Herald says the fabricated headlines are especially problematic at a time when politicians make accusations of "fake news." But the Sun Journal's editor said she was "tickled," taking the stunt as an implicit affirmation of her newspaper's trustworthiness. Mayhew's campaign declined to comment.

Young journalists honored with national Livingston Awards

Young journalists who wrote about economic despair in Appalachia, covered mass killings in Syria and put a human face on immigration policy have been named winners of Livingston Awards. Associated Press reporter Claire Galofaro, The California Sunday Magazine's Brooke Jarvis and The New Yorker's Ben Taub received the $10,000 awards intended to encourage journalists younger than 35. The late Gwen Ifill also was honored at a Tuesday ceremony in New York City. The University of Michigan and the John S. and James L. Knight Foundation help fund the awards.

Read more: http://www.modbee.com/news/business/article154589574.html

US contractor arrested after leak of Russia hacking report

A federal contractor has been arrested following the leak of a classified intelligence report that suggests Russian hackers attacked at least one U.S. voting software supplier days before last year's presidential election. Shortly after the release of the report by The Intercept on Monday, June 5, the Justice Department announced it had charged government contractor, Reality Leigh Winner, in Georgia with leaking a classified report containing "Top Secret level" information to an online news organization. The report the contractor allegedly leaked is dated May 5, the same date as the document The Intercept posted online. The report suggests election-related hacking penetrated further into U.S. voting systems than previously known. A Kremlin spokesman denied the report.

Read more: http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_RUSSIA_HACKING_ELECTION?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

INDUSTRY NEWS • June 8, 2017

Poynter: Pew Research study shows decline in newspaper business, rise in cable

The Pew Research Center offered new and telling data points on the continuing financial decline of the newspaper business and a banner year in 2016 for their cable competitors.

A fact sheet documents concurrent declines last year in newspaper organizations' paid circulation, advertising (down 10 percent compared to 2015) and news staffing. The outlets are making progress on the digital side of their business but that falls well short of a turnaround.

Conversely, cable cashed in bigly on the presidential election year and Trump transition in every dimension on which their business can be measured.

The report is a reduced version of the annual State of the News Media project Pew has been producing since 2004. This year, there is no accompanying narrative. Reports on other sectors will come later.

New York Times offers buyouts to staff

The New York Times offered buyouts to its newsroom employees, aiming to reduce layers of editing and requiring more of the editors who remain.

In a memo to the newsroom, Dean Baquet, the executive editor, and Joseph Kahn, the managing editor, said the current system of copy editors and “backfielders” who assign and shape articles would be replaced with a single group of editors who would be responsible for all aspects of an article. Another editor would be “looking over their shoulders before publication.”

“Our goal is to significantly shift the balance of editors to reporters at The Times, giving us more on-the-ground journalists developing original work than ever before,” they said in the memo.

In a separate memo, Arthur Sulzberger Jr., the publisher, said the company would be eliminating the position of public editor, which was established to receive reader complaints and question Times journalists on how they make decisions. Liz Spayd, the current public editor, will leave The Times.

Read more: https://www.nytimes.com/2017/05/31/business/media/new-york-times-buyouts.html#story-continues-1

Poynter: Lenfest Institute offers $1 million for journalism projects

The well-heeled Lenfest Institute for Journalism in Philadelphia plans to distribute $1 million over the rest of this year to support local news innovation projects and individual "entrepreneurs-in-residence."

The money will be distributed through an open application process.

Executive Director Jim Friedlich said that two "buckets" with three distinct programs are planned:

     Experimental grants of up to $35,000 as seed money for "new projects just getting off the ground."

     Amplification grants of up to $100,000 "for products or services that have already shown initial traction and applicants who are looking to scale for broad impact."

     Funding "entrepreneur-in-residence" positions that will pay up to $10,000 a month for three to six months of research and development aimed at "building news and information products for local communities."

WSJ, Google spar over free stories, search

After blocking Google users from reading free articles in February, the Wall Street Journal's subscription business soared, with a fourfold increase in the rate of visitors converting into paying customers, the San Francisco Chronicle reports. But there was a trade-off: Traffic from Google plummeted 44 percent.

The reason: Google search results are based on an algorithm that scans the Internet for free content. After the Journal's articles went behind a paywall, Google's bot only saw the first few paragraphs and started ranking them lower, limiting viewership.

Executives at the Journal, owned by Rupert Murdoch's News Corp., argue that Google's policy is unfairly punishing them for trying to attract more digital subscribers. They want Google to treat their articles equally in search rankings, despite being behind a paywall.

"Any site like ours automatically doesn't get the visibility in search that a free site would," Suzi Watford, the Journal's chief marketing officer, said in an interview. "You are definitely being discriminated against as a paid news site."

The Journal's experience could have implications across the news industry, where publishers are relying more on persuading readers to pay for their articles because tech giants like Google and Facebook are vacuuming up the lion's share of online advertising.

14 journalists who died in line of duty in 2016 recognized

The Newseum is adding the names of 14 journalists who died in the line of duty last year to its memorial.

The Washington museum is rededicating its Journalists Memorial. National Public Radio editorial director Michael Oreskes was scheduled to deliver the keynote remarks. NPR photojournalist David Gilkey was one of the 14 who died last year, killed in Afghanistan during a Taliban attack.

The Newseum is also blacking out its popular exhibit of front pages from around the world Monday as a way to raise awareness of the threats journalists face.

Four of those killed in 2016 were reporting from Syria. Other nations included Afghanistan, Brazil, India, Iraq, Libya, Mexico, Somalia and Ukraine.

The memorial bears the names of more than 2,300 journalists, dating to 1837.

Hearst acquires New Haven Register, other newspapers

Hearst has announced it has acquired the New Haven (Connecticut) Register and other newspapers from Digital First Media.

The Register Citizen, of Torrington, and The Middletown Press were also acquired in the deal.

The newspapers will be added to the Hearst Connecticut Media Group.

The group now includes eight daily and 11 weekly newspapers and a number of digital outlets.

Hearst says the acquisitions reach more than 470,000 households combined and 1.4 million online visitors.

Financial terms of the deal were not disclosed.

4 West Virginia newspapers changing ownership

The publisher of The Herald-Dispatch in Huntington, West Virginia, has reached an agreement to acquire four newspapers in southern West Virginia.

The Herald-Dispatch (http://bit.ly/2rI8cLE ) reports that parent HD Media will acquire the Logan Banner and the Williamson Daily News from Davidson, North Carolina-based Civitas Media, along with two weekly newspapers, the Coal Valley News and The Pineville Independent Herald.

HD Media also publishes The Wayne County News, The Putnam Herald, The Lawrence Herald, Tri-State Weekly and River Cities Magazine.

APG purchases Eau Claire Press Company in Wisconsin

Minneapolis-based Adams Publishing Group LLC announced that it has acquired The Eau Claire Press Company, a fourth-generation and fifth-generation family-owned media company with a daily newspaper, a weekly agricultural newspaper, a shopper product, a commercial printing division, digital and marketing services in Eau Claire, Wisconsin.

Adams Publishing Group (APG), chaired by Stephen Adams, is the parent company of the Mesabi Daily News, Hibbing Daily Tribune, Grand Rapids Herald-Review, Chisholm Tribune Press, Pilot Independent in Walker and Manney’s Shoppers.

Newspapers in the sale include The Leader-Telegram (Eau Claire), The Country Today (Eau Claire), Leader Printing, a commercial printing division, and their associated websites, for an undisclosed amount.

Reggae star Damian Marley, others buy control of High Times

An investment group that includes legendary ganga guru Bob Marley's son has bought a controlling interest in High Times, the magazine that for decades has separated the stems and seeds from the leaves when it comes to showing people the best ways to grow, roll and consume the finest blends of marijuana.

Damian "Junior Gong" Marley, whose forthcoming reggae album is appropriately titled "Stony Hill," is one of 20 investors who announced that they have acquired 60 percent interest in Trans-High Corp., owner of High Times, its digital platforms and its popular Cannabis Cup trade shows.

THC (the acronym is the same as that of marijuana's key ingredient) will be renamed High Times Holding Co.

Mark Elliott named publisher of Register-News and Times-leader

Veteran newspaper executive Mark C. Elliott has been appointed publisher of the Mt. Vernon (Illinois) Register News and the McLeansboro (Illinois) Times-Leader.

Elliott has been the advertising director for the Anderson, Indiana, Herald Bulletin for the last two years, and the Goshen, Indiana, News for two years before that.

Previously, he also served in executive advertising and marketing roles for newspapers in Arkansas, New Hampshire, Massachusetts, Vermont and Connecticut.

INDUSTRY NEWS • June 1, 2017

Americans don't trust media, but feel better about favorites

While Americans have doubts about how much they should trust the "news media" in general, a poll by the Media Insight Project suggests they have a higher opinion of the sources they personally rely upon to follow the world.

The survey by the project, a partnership between The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research and American Press Institute, echoed the phenomenon where people express distaste for politicians yet support their local representatives.

Only 17 percent of people judged the "news media" as very accurate but twice as many said the same thing about the news sources they visit most often, the poll found. Ask about other attributes and it's the same pattern: 24 percent judged the media as a whole as moral, while 53 percent said that about their favorites. Twenty-seven percent said the media was willing to admit mistakes, and 47 percent said that about their sources.

"The whole question of trust in the media is more complicated than we think," said Tom Rosenstiel, executive director of the American Press Institute.

Sun Coast Media Group announces changes

The Charlotte Sun in Charlotte Harbor, Florida, reports that longtime Sun Coast Media Group employee Glen Nickerson will return to Charlotte County as publisher of all Sun newspapers, and current publisher Rob Lee will take on a new challenge as revenue chief for coastal operations.

Sun Coast Media CEO David Dunn-Rankin revealed those changes, along with the move of current Venice Publisher Tim Smolarick to Highlands News-Sun.

National Association of Black Journalists honors four

Publisher Emeritus of The Miami Times Garth C. Reeves Sr. is among The National Association of Black Journalists 2017 Hall of Fame class, the group announced.

The induction ceremony will take place at the Hilton Riverside Hotel in New Orleans, Louisiana on Aug. 11 as part of NABJ's national convention. The Hall of Fame Award is the highest recognition given by the organization. The other inductees include Michael Days, John Jenkins and Aisha Karimah, who retired as Washington’s NBC4 community director.

Days is an APME board member and editor of the Philadelphia Daily News; John Jenkins is a veteran photographer and television executive.

Denver Post fires sports writer over tweet

A veteran sports writer is no longer working with The Denver Post after he posted on Twitter that he was "uncomfortable with a Japanese driver winning the Indianapolis 500 during Memorial Day weekend."

Terry Frei sent the tweet after Takuma Sato became the first Japanese driver to win the race.

Frei sent a follow-up tweet apologizing to Sato and the paper for his comment, saying he "fouled up." He noted his tweet occurred during an emotional time when he was honoring his late father, who was a World War II pilot in the fight against Japan.

Police probe whether damage at newspaper caused by gunfire

Several windows were shattered at a Kentucky newspaper office, and police are investigating whether the damage was caused by gunfire.

The Lexington Herald-Leader (http://bit.ly/2ry4sw0 ) reports damage to first-, second- and third-level windows of the press room.

The newspaper says three exterior windows were shattered, while two windows on the upper level of the press room were damaged but didn't shatter. The press room is no longer in use.

The newspaper in Kentucky's second-largest city says police confirmed they are investigating the incident as criminal mischief, and investigators believe the damage is consistent with small-caliber bullet damage.

No employees were injured or near the area where damage occurred.

Publisher Rufus M. Friday says security is being increased.

INDUSTRY NEWS • May 24, 2017

Poynter: AP Social Newswire launches

The Associated Press has become the latest news organization to get into the user-generated content game, announcing the launch of a new service called AP Social Newswire, Poynter reports.

The new service works with the platform SAM to find, vet and verify content generated by users on social media and elsewhere. AP customers will be able to embed that content into their work. The feed will offer UGC on international and regional coverage as well as trending topics.

The AP has used SAM since 2015, according to the press release, and owns an equity stake in it.

AP, ExpertFile collaborate to connect newsrooms with expert sources

The Associated Press and ExpertFile announced that they will work together to make ExpertFile’s online directory of subject matter experts available to newsrooms.

As a first initiative in this collaboration, ExpertFile’s search engine and content platform for media on over 25,000 unique topics will be integrated into AP Planner, the news agency’s media planning tool. The integration will allow those who use it, including print, broadcast and online journalists and others, to more easily find and connect with experts.

Poynter: New York Times to offer buyouts to editors to transform editing

The New York Times plans to release "more information by the end of the month" about a buyout program for editors amid a much-anticipated reduction of the editing staff, Poynter reports.

The buyout program will also be offered to some staffers across the newsroom, according to a memo sent to the newsroom this morning by Executive Editor Dean Baquet and Managing Editor Joe Kahn.

"As we have said several times in recent months, we're working hard to improve and streamline our editing system," the memo reads. "Our goal is to preserve meticulous text editing while meeting the demands of digital, which requires more speed and more visual storytelling. We have also said that we expect some reductions in the size of the newsroom, including in the editing staff."

Poynter: Sacramento Bee enacts layoffs

The Sacramento Bee has enacted a round of layoffs, the latest in a series of staff reductions executed by its corporate parent, The McClatchy Company.

Sacramento Bee Executive Editor Joyce Terhaar acknowledged the layoffs in an email to staff that did not specify the number of staffers cut. She declined to comment on the layoffs in an email to Poynter.

Earlier this month, McClatchy reported a net loss of $95.6 million in the first quarter of 2017, largely due to the continued decline of print advertising and a one-time charge related to the carrying value of the company's interest in CareerBuilder.

The McClatchy Company, a national newspaper chain headquartered in The Sacramento Bee's Midtown building, has laid off staffers from several of its newsrooms in recent weeks.

Mid-Valley Media Group publisher expands role

The publisher of the Mid-Valley Media Group, Jeff Precourt, will assume an expanded role as publisher of Lee Enterprise's Oregon properties.

Precourt will remain in his role as publisher of the Albany Democrat-Herald, the Corvallis Gazette-Times and the weeklies Lebanon Express and Philomath Express. But his duties will expand to include oversight of The World newspaper in Coos Bay and its associated weekly publications.

Lee names new Casper Star-Tribune publisher, general manager

Lee Enterprises, the parent company of the Casper Star-Tribune in Wyoming, has named Eugene Jackson as the newspaper’s regional publisher. Dale Bohren, the newspaper’s executive editor, will be promoted to general manager, the company announced.

Current publisher Tom Biermann will be moving to Davenport, Iowa, to take on a role in consumer sales and marketing for Lee.

Jackson, who will also oversee the Rapid City (South Dakota) Journal, began working for Lee in 2016, as publisher of the Daily Journal in Park Hills, Missouri.

Jeff DeLoach leaves 2 Texas newspapers for Tennessee job

The president of the Abilene (Texas) Reporter-News and the San Angelo Standard-Times will leave the USA Today Network to become president of the Times Free Press in Chattanooga, Tennessee.

Jeff DeLoach has been president in San Angelo since 2009 and became president of the Reporter-News in 2014, splitting his time between the two markets.

DeLoach replaces Bruce Hartmann, who plans to take a job with the University of Tennessee Medical Center.

BH Media appoints new publisher for Winston-Salem, region

BH Media Group has appointed Alton Brown to be the next publisher of the Winston-Salem Journal and vice president of the North Carolina Group of the company, which includes the News & Record.

Brown is currently regional publisher of the Lynchburg, Virginia, Group, according to a statement from Terry J. Kroeger, BH Media Group's president and chief executive officer.

Eleven newspapers are part of the North Carolina Group, including six dailies.

Fox News fires Bob Beckel for racially insensitive remark

Fox News Channel said that it had fired liberal commentator Bob Beckel for making a racially insensitive remark to a black employee.

Fox offered no details on the case, but a lawyer for the employee said Beckel had "stormed out" of his office when the man, who is a technician, came to do work on his computer, saying he was leaving because the worker was black.

Beckel, 68, is a veteran Democratic political strategist who was a regular on Fox's "The Five," where he discusses stories with four conservative panelists.

INDUSTRY NEWS • May 10, 2017

Pay for news? More than half of Americans say they do

A battered news industry can find some flickers of hope in a survey that gauges public willingness to pay for journalism, as long as its leaders plan judiciously.

A little more than half of American adults regularly pay for news, through newspaper and magazine subscriptions, apps on electronic devices or contributions to public media, according to the Media Insight Project, a collaboration between the American Press Institute and The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research.

It's not only greybeards, either. Although they're less likely than their parents' generation to subscribe, close to 4 in 10 people under age 35 also pay. Younger people are also more likely to express a desire to support a news organization's mission as a reason for subscribing, the project's study found.

On the other hand, young adults who don't pay for news are especially likely to say they're just not very interested in the content that's for sale.

Sinclair to buy Tribune Media, expanding its local TV reach

NEW YORK _ Sinclair Broadcast Group, already the nation's largest local TV station operator, wants to be even bigger.

The company announced that it will pay about $3.9 billion for Tribune Media and its 42 stations, which includes KTLA in Los Angeles, WGN in Chicago and WPIX in New York. Chicago-based Tribune also owns stakes in the Food Network and job-search website CareerBuilder.

Sinclair has 173 stations, including KUTV in Salt Lake City, KOMO in Seattle and WKRC in Cincinnati. The Tribune deal, plus other pending acquisitions, will give it a total of 233 stations, putting distance between it and rival Nexstar Media Group, which has 170.

Sinclair said it may have to sell some stations to comply with Federal Communications Commission rules, although the FCC has recently loosened rules related to media ownership. Sinclair is also in the process of buying Bonten Media Group, which owns 14 stations, for $240 million.

Poynter: Northwestern’s Medill opts out of accreditation system

The Medill School of Journalism, Media and Integrated Marketing Communications at Northwestern has announced that it's not seeking the once-every-six-years formal accreditation because it believes the process overseen by the Accrediting Council on Education in Journalism and Mass Communications is screwed-up and doesn't serve Medill's needs.

Medill is among the elite journalism programs, and at a total yearly cost of about $70,000. Most of its peers generally seen as operating in the same realm do go through the process, including the programs at Columbia University, the University of Missouri, the University of Pennsylvania and the Graduate School of Journalism at U.C. Berkeley.

The University of Wisconsin at Madison opted out of the system 25 years ago, seeing its focus on producing doctoral candidates as out of sync with the council aims.

The council's multi-stage process finished in Chicago recently with its formal approval of 24 schools' accreditation. Not having gone through the process this time, Medill thus will allow accreditation that's been in place since 1987 simply lapse.

Tim Franklin leaving Poynter for Medill

Tim Franklin, Poynter's president, announced to the staff this morning that he is leaving the institute to become senior associate dean at the Medill School of Journalism, Media and Integrated Marketing at Northwestern University.

He will be replaced in the interim by Andy Corty, the president and publisher of Florida Trend magazine. Poynter's board of trustees will soon begin a search for his successor.

Franklin, who joined Poynter in 2014, has led a financial turnaround at the institute and adapted Poynter’s business to the changing industry during his tenure as president.

New York Times adds 308,000 digital subscription in 1Q

The New York Times added 308,000 digital subscribers in the first quarter — its best quarter since it began offering digital-only subscriptions in 2011. The additional subscribers helped boost the company to a net income of $13.2 million in the first quarter after reporting a loss of $8.3 million in the same period a year earlier.

Digital-only subscription revenues were up 40 percent over the first quarter of 2016, and advertising revenue for digital jumped 19 percent over the previous year's quarter.

Sales of the Times' print edition continued to decline, taking advertisers with it. Print ad revenue fell about 18 percent from last year's first quarter. The company attributed the decline primarily to lower display ad sales.

Minneapolis Star Tribune CEO Mike Klingensmith to chair news industry trade group

Mike Klingensmith, publisher and CEO of the Minneapolis Star Tribune, has been elected chairman of the News Media Alliance, an industry trade group formerly known as the Newspaper Association of America.

Klingensmith, who previously served as vice chairman of the NMA, succeeds Tony Hunter, a consultant and former chief executive of the Chicago Tribune.

Klingensmith, a Fridley native, joined the Star Tribune in January 2010 after spending most of his more than 30-year career in publishing with Time Inc. in New York.

Institute tasked with saving local journalism raises $26M

A Philadelphia-based journalism institute tasked with finding ways to save local journalism has raised over $26 million in donations.

The Lenfest Institute for Journalism says it has secured new commitments of $26.5 million. Its creator, philanthropist H.F. "Gerry" Lenfest, has committed an additional $40 million.

The institute also announced a matching gift campaign to further advance the development of sustainable business models for high-quality local journalism.

Lenfest previously donated $20 million to establish the institute in January 2016.

Lenfest bought Philadelphia's two largest newspapers, The Philadelphia Inquirer and the Philadelphia Daily News, and their joint website, philly.com, and gave the struggling properties to the institute to help them survive the digital age.

Facebook to hire 3,000 to review videos of crime and suicide

Facebook plans to hire 3,000 more people to review videos and other posts after getting criticized for not responding quickly enough to murders shown on its service.

The hires over the next year will be on top of the 4,500 people Facebook already has to identify crime and other questionable content for removal. CEO Mark Zuckerberg said the company is "working to make these videos easier to report so we can take the right action sooner — whether that's responding quickly when someone needs help or taking a post down."

Videos and posts that glorify violence are against Facebook's rules, but Facebook has been criticized for being slow in responding to such content, including videos of a murder in Cleveland and the killing of a baby in Thailand that was live-streamed.

Networks, CNN refuse to air Trump advertisement

ABC, CBS and NBC have joined CNN in refusing to air an advertisement that lists President Donald Trump's accomplishments during his administration's first 100 days while blaming the "fake news" media for not reporting on them.

A "fake news" graphic superimposed over the faces of news anchors was cited by CNN, ABC and NBC for not airing the ad. The networks contend that makes it inaccurate, and ABC said it represents a personal attack. CBS would not comment on its reasons for the rejection.

The journalists whose faces are seen in the commercial are Andrea Mitchell of NBC, Wolf Blitzer of CNN, Rachel Maddow of MSNBC, Scott Pelley of CBS and George Stephanopoulos of ABC.

The ad has run on Fox News Channel and the Fox Business Network. The Trump campaign did not seek ad time on the Fox broadcast network, which doesn't have a regular newscast.

Mark Hamrick to head SABEW

Mark Hamrick, Washington Bureau Chief and Senior Economic Analyst at Bankrate.com, has been named president of the Society of American Business Editors and Writers, a leading organization of business journalists.

SABEW was formed over fifty years ago to promote exceptional coverage of business and economic topics and events. Hamrick joined the Board of Governors in 2014 and has held the positions of secretary, treasurer and most recently vice president.

Mr. Hamrick joined personal finance site Bankrate.com in January 2013 after leading business news for the Associated Press radio and television/online video operation in Washington for many years.

Fired BET executive sues, alleging 'old boys' club' bias

A former female executive with Black Entertainment Television has filed a gender discrimination lawsuit against the channel and its parent company, Viacom.

Zola Mashariki claims a discriminatory "old boys' club" atmosphere led to her firing while she was on disability for breast cancer. Mashariki was an executive vice president who oversaw original programming for the network.

The lawsuit filed in a Los Angeles federal court alleges that BET, Viacom and its largely male leadership foster a climate in which women are systematically harassed and exploited.

John Rung named CEO of Shaw Media

Shaw Media, based in Sterling, Illinois, has named John Rung CEO. The company publishes close to 100 print and digital publications in Illinois and Iowa.

He replaces Thomas D. “Tom” Shaw, 69, of Grand Detour, who announced last month that he would retire. Shaw will remain on the company’s board.

The Shaw Media Board of Directors named Rung CEO on Thursday at the company’s annual meeting. He is the first nonfamily member to hold that role at the third-oldest continuously owned and operated family newspaper company in the nation.

Rung, 54, had been president of Shaw Media since 2013.

Shaw Media has about 550 employees at newspapers, magazines and other publications in northern Illinois and Iowa. Its daily newspaper holdings include Sauk Valley Media, which is the Daily Gazette in Sterling and the Telegraph in Dixon, the Ogle County Newspapers and its publications in Oregon, Polo, Mount Morris and Forreston; the Bureau County Republican in Princeton; and the Prairie Advocate in Carroll County.

Winston-Salem Journal publisher Kevin Kampman announces his retirement

Kevin Kampman, publisher of the Winston-Salem (North Carolina) Journal, is retiring.

Kampman, 60, made the announcement in an email to staff.

“I have been working in the publishing business for 37 years and it is time to spread my wings and try something different,” Kampman wrote.

A successor has not been named but BH Media is looking to fill the position quickly, said Terry Kroeger, president and chief executive officer.

Associated Press Media Editors

APME is a professional network, a resource for helping editors and broadcasters improve their news coverage and newsroom operations.

Quick Links

Home About News Events

Connect